Zakupy w internecie? Warto wiedzieć!

Zakupy w internecie? Warto wiedzieć!

Kiedyś trudne do wyobrażenia, a dzisiaj to codzienność dla wielu osób. Mowa o zakupach w internecie, które oprócz tego, że stwarzają komfort kupowania i dają ogromne możliwości, niosą też ze sobą różne zagrożenia. Dlatego warto znać swoje prawa konsumenckie, które dotyczą właśnie internetowych zakupów.

Zwrot do 14 dni

Pierwsza sprawa, o której często zapominamy podczas zakupów na odległość, to możliwość odstąpienia od umowy sprzedaży w terminie 14 dni od momentu odebrania przesyłki z zamówionym produktem. Co więcej, jeśli sprzedawca nie poinformuje kupującego w regulaminie sklepu internetowego lub podczas składania zamówienia o przysługującym prawie odstąpienia od umowy, to powyższy termin ulega wydłużeniu o 12 miesięcy. Warto również pamiętać, że zgodnie z prawem nie mamy obowiązku podawania powodu, dla którego rezygnujemy z zakupu.

Przepisy w tym zakresie nie tylko zwiększają komfort dokonywania zakupów przez internet, ale również dają szansę kupującemu na realną ocenę nabytego produktu już po jego odbiorze, a nie tylko na odległość na podstawie opisu czy fotografii zamieszczonych przez sprzedającego.

Pozostaje jeszcze kwestia w jaki sposób poinformować sprzedawcę o tym, że odstępujemy od umowy. Najbardziej skutecznym sposobem jest wysłanie na adres sklepu internetowego odpowiedniego oświadczenia, najlepiej listem poleconym, zachowując przy tym potwierdzenie nadania. Trzeba jednak pamiętać, że samo odesłanie zakupionego produktu odbywa się już na koszt kupującego, który podjął decyzję o odstąpieniu od umowy.

Uszkodzone opakowanie, produkty z wyprzedaży

Zdarzają się jednak sytuacje, w których sprzedawca odmawia nam odstąpienia od umowy, powołując się na uszkodzone opakowanie produktu. Należy pamiętać, że w każdym przypadku taka odmowa jest bezprawna. W okresie umożliwiającym odstąpienie od umowy, kupujący ma prawo do zapoznania się z produktem, sprawdzenia czy posiada deklarowane przez sprzedawcę właściwości, a także czy nie posiada istotnych wad. Podobnie dzieje się przecież w sklepach stacjonarnych, gdzie przed podjęciem decyzji o zakupie najpierw dokładnie sprawdzamy czy produkt odpowiada naszym oczekiwaniom oraz czy spełnia funkcje, do których jest przeznaczony.

Pamiętajmy zatem – rozpakowanie towaru w celu przymierzenia czy sprawdzenia zakupionego produktu nie może być przyczyną do odmowy przyjęcia zwrotu przez sklep internetowy.

Kolejnym przypadkiem, który może budzić obawy kupującego jest sytuacja kiedy sprzedający informuje o braku możliwości zwrotu towaru, pochodzącego z promocji lub wyprzedaży. Sięgając do przepisów prawa należy podkreślić, że taka możliwość oczywiście istnieje, również w sytuacjach, gdy zakupiony przez nas towar był objęty ofertą wyprzedażową.

Kiedy nie możemy zwrócić towaru?

Nie zmienia to jednak faktu, że istnieją uzasadnione przypadki, kiedy sprzedający rzeczywiście ma prawo odmówić nam przyjęcia zwrotu zakupionego produktu. Kiedy i dlaczego może nastąpić taka odmowa? Jedna z sytuacji dotyczy produktów wykonanych na indywidualne zamówienie i zgodne ze wskazanymi przez nas parametrami (np. meble kuchenne na wymiar czy koszulka z indywidualnym nadrukiem). Inna możliwość odmowy związana jest z produktami przesłanymi w zapieczętowanych opakowaniach, których otwarcie uniemożliwia dokonanie zwrotu z powodów zdrowotnych czy higienicznych (np. szczoteczka do zębów, lokówka, golarka czy depilator).

Prawo do odstąpienia od umowy nie obejmuje także między innymi płyt z muzyką i gier komputerowych, sprzedawanych w zapieczętowanym czy zafoliowanym opakowaniu, pod warunkiem jego otwarcia. Zasada ta dotyczy generalnie nagrań dźwiękowych i wizualnych.

Podsumowanie

Warto wiedzieć, że w przypadku kiedy odstępujemy od umowy zawartej na odległość jest ona traktowana jakby nigdy nie istniała. Wynika z tego, że sprzedawca ma obowiązek zwrócić otrzymane od kupującego płatności, w tym także koszty przesyłki. Jednak w tym ostatnim przypadku wysokość zwrotu powinna odpowiadać równowartości najtańszego oferowanego sposobu dostarczenia zamówionego towaru. Najlepiej przedstawić do na konkretnym przykładzie. Jeśli zakupiliśmy produkt z przesyłką kurierską np. za 15 zł, a sprzedający w swojej ofercie posiada również tańszą przesyłkę w cenie 10 zł, to w przypadku odstąpienia od umowy otrzymamy zwrot kosztów przesyłki w wysokości jedynie 10 zł. Pozostałe koszty pokrywa kupujący.

Ważną zasadą w przypadku zwrotu pozostaje też kwestia kosztów zwrotu zakupionego produktu, które obciążają kupującego. Wyjątkiem jest sytuacja, w której sprzedający zgadza się na pokrycie kosztów zwrotnej przesyłki lub nie umieścił odpowiedniej informacji na ten temat w regulaminie sklepu internetowego.

źródło:www.dlakonsumenta.pl
fot.www.pixabay.com