Odszkodowanie za opóźniony lot? Sprawdź swoje prawa

Odszkodowanie za opóźniony lot? Sprawdź swoje prawa

Temat opóźnionych lotów to nie tylko temat wakacyjny. Jak się okazuje, jako konsumenci, nie jesteśmy na przegranej pozycji w stosunku do linii lotniczych, a w przypadku spełnienia określonych warunków przysługuje nam konkretne odszkodowanie. Dlatego zanim wyruszysz w podróż samolotem, koniecznie przeczytaj ten artykuł.

Nie da się ukryć, że komunikacja lotnicza to obecnie nie tylko najszybsza, ale również najbezpieczniejsza forma podróży. Nie wyklucza to jednak problemów związanych z opóźnieniami w organizacji przelotu, które wcale nie zdarzają się tak rzadko. Co wtedy?

Kiedy i jakie odszkodowanie?

Wszystko zależy od okoliczności zdarzenia, a zwłaszcza od tego jak duże jest opóźnienie. Szczegółowe regulacje znajdziemy w Rozporządzeniu (WE) 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej, które ustanawia wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów.

Warto zapamiętać, że odszkodowanie przysługuje nam w sytuacji, gdy opóźnienie lotu wynosi co najmniej 3 godziny, a jego ostateczna wysokość jest uzależniona od długości planowanego lotu:

  • 250 € dla lotów o długości do 1500 km,

  • 400 € dla lotów o długości powyżej 1500 km,

  • 600 € tylko dla lotów, które rozpoczynają się lub kończą poza terytorium Unii Europejskiej o długości powyżej 3500 km.

Warto również pamiętać, że prawo do odszkodowania nie przysługuje nam w przypadku, gdy opóźnienie wynika z powodu nadzwyczajnych okoliczności. Zaliczyć do nich możemy np. huragan czy wybuch wulkanu w pobliżu lotniska lub trasy planowanego lotu, uniemożliwiający jego realizację.

Kto odpowiada za opóźnienie?

Pozostaje jeszcze jedno ważne pytanie. Do kogo powinniśmy się zwrócić z roszczeniem odszkodowawczym? Odpowiedź wydaje się prosta. Adresatem powinny być linie lotnicze, które organizowały przelot. Jednak co w przypadku, gdy rezerwowaliśmy lot łączony realizowany przez dwie lub więcej linii lotniczych, a tylko na jednym z etapów doszło do opóźnienia? Tutaj sytuacja nieco się komplikuje, a jej wyjaśnienie najlepiej obrazuje przykład pasażerów lecących z Czech do Tajlandii poprzez rezerwację wykonaną u czeskiego przewoźnika Czech Airlines.

Przypadek dotyczy rzeczywistej sytuacji tzw. lotu łączonego z Pragi do Bangkoku przez Abu Zabi. Pierwszy etap podróży z Czech do Zjednoczonych Emiratów Arabskich przebiegał bez utrudnień i był realizowany przez Czech Airlines. Za drugi etap przelotu na trasie Abu Zabi – Bangkok odpowiadały już linie Etihad Airways. W przypadku tego ostatniego przewoźnika lot był opóźniony aż o 8 godzin. Co wydarzyło się dalej?

Uczestnicy przelotu pozwali Czech Airlines, żądając odszkodowania od linii lotniczych, u których została dokonana rezerwacja. Przewoźnik uznał jednak, że pasażerowie powinni skierować swoje roszczenie do linii, które były odpowiedzialne za utrudnienia w podróży, czyli do Etihad Airways. Ostatecznie sąd w Czechach skierował pytanie prejudycjalne do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Ten jednoznacznie stwierdził, że lot łączony, realizowany w ramach jednej rezerwacji, stanowi całość w kontekście prawa pasażerów do odszkodowania, a sama kwota roszczenia powinna być wypłacona przez przewoźnika, który przyjął rezerwację na przelot. W tym przypadku były to czeskie linie lotnicze.

Decyzja TSUE stała się wyznacznikiem orzecznictwa europejskiego w podobnych przypadkach, w których pasażerowi chcą dochodzić swoich praw i uzyskać przewidziane Rozporządzeniem (WE) 261/2004 odszkodowanie.

źródło: www.dlakonsumenta.pl
fot. pixabay.com